betekenen van een vonnis

Allerhande juridische vragen
Plaats reactie
yacha

betekenen van een vonnis

Bericht door yacha » 28 jul 2019 12:16

Ik heb sinds december een vonnis via de familierechtbank. Mijn advocaat zegt om dit voorlopig niet te laten betekenen omdat het mij dan geld kost. Een 300, 400 euro. Tenzij hij het vonnis niet volgt dan vindt mijn advocaat het precies wel nodig maar dan kan hij in beroep gaan en kom ik er misschien slechter uit dan nu zegt ze.

Een vriendin van me heeft ook een vonnis en haar ex heeft het laten betekenen, nu moet zij daarvoor betalen.
Raar want aan mijn advocaat hoor ik diegene die wilt laten betekenen betaald maar bij mijn vriendin is het net andersom.

Wat is juist?

wilfried
Site Admin
Contacteer:

Re: betekenen van een vonnis

Bericht door wilfried » 28 jul 2019 18:05

Betekenen van een vonnis is een kennisname. Het is alleen nodig als je in beroep wilt gaan tegen het vonnis. Het kost inderdaad een paar honderd euro. Het kan ook gratis als je niet te veel verdiend. Dat is afhankelijk van het aantal kinderen dat je hebt. Bij 2 kinderen moet je al meer verdienen (netto) dan 1939 euro per maand. Zit je daaronder dan is het gratis. Dan kan je advocaat rechtsbijstand aanvragen (trouwens dan heb je ook recht op een gratis pro Deo advocaat).

Wat veel mensen niet weten is dat het in dat geval ook mogelijk is van gratis te bemiddelen. Dus dan blijft alles buiten de rechtbank.
Wilfried Mestdagh
Erkend familiaal bemiddelaar, psychologisch consulent

Churchilllaan 322, 2900 Schoten
http://familialebemiddeling.net

yacha

Bericht door yacha » 29 jul 2019 21:29

Ik heb met de papa een nieuw vonnis, hij had eerst co ouderschap maar rechtbank heeft nu uitgesproken wknd om de 14 dagen naar hem ipv week/week. Mijn advocaat zegt om niet te laten betekenen omdat het mij dan geld kost. Ik de vragende partij dan als ik het wil laten betekenen.
Enkel betekenen is nuttig zegt mijn advocaat als hij het vonnis niet volgt. Maar hij volgt nu wel onze regeling maar niet de verdeling van de bijzondere kosten die hem toekomen.

Bij een vriendin is haar ex die het vonnis laten betekenen heeft en daar moet zij betalen, dus de partij die het vonnis laat of wil betekenen.
Daar zijn de kosten van betekening overgemaakt aan haar ipv aan hem. Hij laat vonnis betekenen en zij moet betalen?????

wilfried
Site Admin
Contacteer:

Bericht door wilfried » 30 jul 2019 10:49

De kosten van betekening zijn normaal gezien voor de partij die de verplichtingen, die in het vonnis staan, niet nakomt.
Wilfried Mestdagh

yacha

Bericht door yacha » 02 aug 2019 19:24

Beste,

Maar een betekening kan ook al gebeuren vooraleer ex nog niks fout gedaan heeft, mijn advocaat zei dat de kosten bij ons voor mij zijn????

wilfried
Site Admin
Contacteer:

Bericht door wilfried » 05 aug 2019 08:21

Ja inderdaad, je kan het laten betekenen ook als er niemand iets fout heeft gedaan. Maar vermits er dan geen "schuldige" is, zijn de kosten voor wie het laat betekenen.
Wilfried Mestdagh

Plaats reactie