gsm/abonnement en alimantatie

Allerhande juridische vragen
yacha

Re: gsm/abonnement en alimantatie

Bericht door yacha » 17 jul 2019 22:20

Beste Wilfried,

Wat bedoel je met rechtsbijstand?

En rechtstreeks een deurwaarder sturen zeg je die ik moet betalen maar nadien dat ik dat bedrag terug krijg, van wie krijg ik dat bedrag terug?

Addertjes onder het gras? Welke kunnen dat zijn?

Hij heeft psychiatrisch onderzoek gehad en moest aan zijn sociale vaardigheden werken en dan doet hij nu zo?

wilfried
Site Admin
Contacteer:

Bericht door wilfried » 18 jul 2019 08:09

Dag Ils,

Rechtsbijstand: Als je een relatief laag inkomen hebt dan kan / zal de rechtbank een gedeelte of volledig de kosten betalen. Dat zijn kosten zoals gerechtskosten, deurwaarderskosten, erelonen bemiddelaar, en nog meer. Of je in aanmerking komt hangt van het aantal kinderen af. Je kan dat op deze pagina nazien of je in aanmerking komt: http://familialebemiddeling.net/bemidde ... engrenzen/

Het algemeen principe met en deurwaarder is dat je hem betaald, daarna gaat de deurwaarde ontvangen (samen met de zijn erelonen en eventueel de kosten van de advocaat). Dan heeft de deurwaarder zijn erelonen teruggekregen en zal hij ze terug storten.

Addertjes: Als ik mij niet vergis moet je de btw betalen op de erelonen van de deurwaarder, maar dat weet ik niet zeker.
Wilfried Mestdagh
Erkend familiaal bemiddelaar, psychologisch consulent

Churchilllaan 322, 2900 Schoten
http://familialebemiddeling.net

yacha

Bericht door yacha » 18 jul 2019 12:28

Beste,

Ik heb geen recht op pro deo denk ik, ik ga het nakijken.

Als ik er geen recht opheb dan moet ik deurwaarder betalen en mijn advocaat om de bijzondere kosten terug te vorderen bij de papa.
Rekent de deurwaarder dan ook de kosten van hem en mijn advocaat aan de papa aan?

wilfried
Site Admin
Contacteer:

Bericht door wilfried » 18 jul 2019 12:53

Ja inderdaad. Het is wel mogelijk dat jij de btw moet betalen, dat weet ik niet zeker.
Wilfried Mestdagh

yacha

Bericht door yacha » 19 jul 2019 06:54

En moet het vonnis betekend zijn vooraleer ik de bijzondere kosten kan terug vorderen of niet?

Vonnis laten betekenen, welke voordelen houdt dit in en hoeveel kost mij dat of zijn de kosten van betekening voor hem?

wilfried
Site Admin
Contacteer:

Bericht door wilfried » 19 jul 2019 07:24

Goeie vraag... Als ik mij niet vergis is dat niet nodig voor een vordering. De betekening is belangrijk als je in hoger beroep wil gaan.
Wilfried Mestdagh

yacha

Bericht door yacha » 24 jul 2019 21:47

Dag Wilfried,

Volgens mijn advocaat kan ikzelf rechtstreeks via gerechtsdeurwaarder zaak inzetten om bijzondere kosten terug te vorderen van de papa.
Zonder tussen stap via advocaat.
Welke stappen moet ik zetten of welke documenten moet ik hiervoor voorleggen?
En ben ik zeker dat de papa dan de bijzondere kosten gaat terug betalen en de kosten van de gerechtsdeurwaarder?

Mvg,

wilfried
Site Admin
Contacteer:

Bericht door wilfried » 25 jul 2019 06:45

Dag Ils,

Ja de deurwaarder zal gewoon beslag leggen bij zijn werkgever op zijn loon. De achterstal moet minstens 2 maanden zijn.

Een andere mogelijkheid is DAVO (Dienst voor alimentatievorderingen van de overheid). Dat is misschien nog het gemakkelijkst. Die kunnen in gang als er gedurende een jaar 2 keer een onvolledige betaling geweest is. DAVO vraagt een kleine commissie maar die betalen je en zullen zelf achteraf gaan innen bij de onderhoudsplichtige. Daar moet je zelf ook niets van voorschieten.

Stukken die je nodig hebt in beide gevallen: kopie van het vonnis, facturen, en de briefwisseling (mail) alles netjes afgedrukt en in volgorde.

Vriendelijke groeten, Wilfried
Wilfried Mestdagh

yacha

Bericht door yacha » 25 jul 2019 22:26

Beste Wilfried,

Ik heb op site overheid ook gelezen van DAVO dat ze
-driemaandelijks 100 euro voor buiten gewone kosten aanvaarden. Wat bedoelen ze hiermee?
en niet aanvaard door DAVO
-50% van alle schoolkosten en
-de helft van alle medische kosten
Wat wordt hiermee bedoelt?

En hoe kan ik zaak inzetten via DAVO, waar kan ik terecht?
Vonnis moet hiervoor niet betekend zijn?

wilfried
Site Admin
Contacteer:

Bericht door wilfried » 26 jul 2019 06:49

Dag Ils,

Ik geloof dat die bedragen slechts voorbeelden zijn. Verder doet DAVO wat een deurwaarder doet met dat verschil dat je niet eerst hoeft te betalen. Een dossier starten kan je, als ik mij niet vergis ook online. Maar ik denk dat het best is dat je een afspraak maakt in een DAVO kantoor. In Antwerpen is dat op de Italialei 4, waar veel overheidsdiensten zitten. Andere adressen en mail en telefoon kan je vinden op www.davo.belgium.be

Ook kan je altijd gratis juridisch advies inwinnen in een Justitiehuis. In Antwerpen is er één in de Bolivarplaats. De medewerkers van een Justitiehuis ondernemen geen actie, maar geven wel advies.

Vriendelijke groeten, Wilfried
Wilfried Mestdagh

Plaats reactie