ex- verhuist naar andere woonplaats

Allerhande juridische vragen
Plaats reactie
nietjeplayer

ex- verhuist naar andere woonplaats

Bericht door nietjeplayer » 25 jan 2019 00:51

In november 2016 zijn mijn zoon en zijn ex uit elkaar gegaan,ze waren toen nog wettelijk samenwonend.
Hun dochtertje was toen 2,5 jaar en ingeschreven in een school te antwerpen .
In januari 2017 is het dochtertje dan ook naar die school gegaan,mijn zoon woonde in hun huis te 2020 antwerpen ,de ex bij haar moeder te 2600 Berchem.
In dat jaar is de kinderovereenkomst ondertekend waar men koos voor co ouderschap 3/4 -4/3 dagen en hebben ze ook hun wettelijk samenwonen ontbonden. De ex heeft echter haar adres niet gewijzigd en stond officieel nog ingeschreven op hetzelfde adres als mijn zoon.
In januari 2018 is de ex bij haar nieuwe vriend gaan wonen 50 km ver van antwerpen. Ze heeft nooit iets aan mijn zoon verteld ,we hebben dit vernomen van het dochtertje zelf.
In mei 2018 is hun woning verkocht en heeft zij haar adres gewijzigd naar haar nieuwe woonplaats.
Het kind gaat nog steeds naar dezelfde school in antwerpen,daaromtrent zijn nooit problemen geweest daar de ex werkzaam was te antwerpen.
Recent zijn we te weten gekomen dat ze daar al verschillende maanden niet meer werkt,mijn zoon weet niet of ze ergens anders werkt of niet meer werkt.We merken nu wel op dat als het kind de drie dagen bij haar is,dat ze ze regelmatig niet naar school doet.
Het kind is natuurlijk nog niet schoolplichtig daar ze 4,5 jaar is.
Nu is mijn zoon bang dat zijn ex zal willen proberen om het kind naar een school te doen dicht bij haar woonplaats.
Wat als dit voor een rechtbank zal komen? Zal hij dan verplicht worden om het kind naar daar te laten gaan.
Al de familieleden van het kind,haar grootouders langs vaders kant,haar tante, zelfs de grootmoeder van de ex wonen te antwerpen.

wilfried
Site Admin
Contacteer:

Re: ex- verhuist naar andere woonplaats

Bericht door wilfried » 27 jan 2019 15:26

Je schrijft dat er een overeenkomst is getekend. Staat er in die overeenkomst iets van de school van het kind? Staat daar iets in wat er gebeurt als er een ouder ver van de school verhuist? Al die zaken zijn belangrijk, en als het voor een rechtbank komt zal de rechter rekening moeten houden wat er reeds overeengekomen is. Zeker als die overeenkomst gehomologeerd is door de rechtbank, is dat het geval?

Maar een ding is ook zeker. Beide ouders moeten beslissen over de schoolkeuze van hun gemeenschappelijk kind. In mijn bemiddelingspraktijk komt zulke situatie dikwijls voor. Dan zoeken we gezamenlijk naar een oplossing / schoolkeuze die voor beide ouders doenbaar is. Eventueel wordt het verblijf wat aangepast.

Ik zou proberen of ze het via een bemiddelaar kunnen oplossen. Als dit voor de rechtbank komt zal de rechter uiteraard wel met alle besluiten van de advocaten rekening houden, maar het is min of meer onvoorspelbaar. Natuurlijk speelt de school waar het kind nu gaat een rol, ook de omgeving waar de meeste familieleden wonen. Mogelijk dat de rechter redeneert dat de ouder die verhuist dan maar een grotere afstand moet overbruggen. Maar het blijft onvoorspelbaar.

Ik kan altijd een bemiddelaar zoeken die dicht in je buurt woont als je dat wil. Of je kan zoeken hier op postcode en gemeente of hier visueel op de kaart.
Wilfried Mestdagh
Erkend familiaal bemiddelaar, psychologisch consulent

Churchilllaan 322, 2900 Schoten
http://familialebemiddeling.net

Plaats reactie