gsm/abonnement en alimantatie

Allerhande juridische vragen
yacha

gsm/abonnement en alimantatie

Bericht door yacha » 06 jul 2019 22:48

vroeger hadden we co ouderschap en stond er niks in ons vonnis i.v.m gsm, we hadden een kindrekening waarop kindergeld werd gestort en de bijzondere kosten werden daar van betaald en de niet verblijfsgebonden kosten.Indien we hiermee niet toekwamen moest vader 55% betalen en ik 45%.
we hebben toen onderling beslist om voor de kinderen een gsm te kopen en abonnement aan gegaan met de kindrekening.
Nu is ons vonnis veranderd en zijn de kinderen aan mij toegewezen en gaan de kinderen enkel om de 14 dagen een wknd naar zijn ouders, ook loopt dit door in de vakantie. Van gsm kosten is er niks vastgelegd in ons vonnis.Papa betaald alimentatie.
Ik heb met de papa proberen te overleggen hoe we deze kosten gaan verdelen maar hij zegt dat ik dat allemaal mee de alimentatie moet betalen.
Ook als kinderen in zijn weekend uitgenodigd zijn voor een verjaardagsfeestje bij vriendjes zou ik dat moeten betalen.
Zelf zou ik denken i.v.m gsm en abonnement ieder evenredig ieders inkomen omdat ze deze gsm ook gebruiken om naar papa en zijn familie te bellen, smssen, ... en geld verjaardagsfeestjes, ieder verantwoordelijk in zijn weekend.

wilfried
Site Admin
Contacteer:

Re: gsm/abonnement en alimantatie

Bericht door wilfried » 08 jul 2019 18:43

Als het vonnis gemaakt is door een rechtbank, dan wordt er meestal zeer slecht omschreven waar de alimentatie voor dient. In principe is dat gedeeltelijk voor het verblijf van de kinderen en gedeeltelijk voor de verblijfsoverstijgende kosten. Maar als de rechter niets omschreven heeft dan heb je er het raden naar. Een bemiddelaar werkt normaal heel nauwkeurig en in samenspraak uit welke kosten met welk geld betaald moeten worden maar een rechtbank meestal niet.

Een GSM is uiteraard verblijfsoverstijgend, maar of het in de alimentatie zit is een vraagteken uiteraard. Lees eens goed na wat er in het vonnis staat bij de bijzondere kosten? En of er niet een globale lijst van kosten staat waarvoor de alimentatie is begroot?

Wat wel heel zeker is: dat is als de kinderen bij vader zijn en er is een verjaardagsfeestje is dat normaal gezien verblijfsgebonden. Hetzelfde geldt normaal ook voor opvang, zakgeld, en andere uitgaven die iedere ouder zelf heeft voor zijn kinderen.

Strikt juridisch kan je per aangetekende brief hem die kosten vragen of die mogen gebeuren. Antwoord hij niet binnen de 21 dagen (tijdens vakanties is dat 30 dagen) dan is hij wettelijk gezien akkoord met de uitgave. Antwoord hij negatief dan kan je aan de rechter vragen of hij dat mee moet betalen of niet.

Maar overleggen is natuurlijk altijd het beste, als er communicatie mogelijk is uiteraard.

Vriendelijke groeten, Wilfried
Wilfried Mestdagh
Erkend familiaal bemiddelaar, psychologisch consulent

Churchilllaan 322, 2900 Schoten
http://familialebemiddeling.net

yacha

Bericht door yacha » 10 jul 2019 18:26

hey Wilfried,

In ons vonnis staat dat ik hem via mail kan vragen voor de kosten en hij heeft 15 dagen tijd voor overleg en akkoord maar hij reageert gewoon niet.
Zijn advocaat durft schrijven geen overleg geweest terwijl hij(papa) mijn mails aankrijgt waarin ik dingen vraag aan hem.
Zijn advocaat blijft hierdoor mijn advocaat aanschrijven en moet ik nogmaals mijn bewijzen van overleg voorleggen aan mijn advocaat, de papa wilt me hierdoor doen opgeven want ik moet mijn advocaat terug raadplegen omdat hij onnozel doet.

wilfried
Site Admin
Contacteer:

Bericht door wilfried » 10 jul 2019 18:50

Dag Ils,

Als je nu eens de mails naar vader stuurt met ineens zijn advocaat in CC. Dan kan zijn advocaat al niet meer schrijven dat er geen overleg geweest is. En dan is hij wel verplicht van te antwoorden binnen de 15 dagen.

Wilfried Mestdagh

yacha

Bericht door yacha » 11 jul 2019 21:16

Beste Wilfried,

Ik kan inderdaad zijn advocaat in cc zetten maar deze gaat dan waarschijnlijk eerst naar mijn advocaat zijn antwoord mailen i.p.v. rechtstreeks naar mij en dan moet ik nog altijd door zijn toedoen mijn advocaat blijven betalen terwijl we beiden zonder advocaat kunnen als we normaal en eerlijk zouden reageren met elkaar voor de kinderen. Hij dekt zijn kosten van advocaat door deze in de boekhouding van zijn werk toe te voegen. Erg als je als vader zo de moeder pakt van je kinderen terwijl ik nooit iets mis gedaan heb. Hij is gestraft door de rechtbank omwille van zijn intra familiaal geweld. Hij wilt me pakken om nu alles via advocaat te laten gaan, het mag hem kosten wat het wilt zegt hij bij psycholoog.

wilfried
Site Admin
Contacteer:

Bericht door wilfried » 11 jul 2019 21:24

Dan moet je het per aangetekend schrijven doen. Dan sla je da advocaten over en kan je rechtstreeks een rechter laten beslissen.

Wilfried Mestdagh

yacha

Bericht door yacha » 12 jul 2019 19:16

Dag Wilfried,

Ik heb hem aangetekend al mijn gemaakte kosten overgemaakt en dan beweerd hij niks ontvangen te hebben in zijn brievenbus mailt hij me dan.
Ik laat hem dan weten dat postbode 2 of 3 dagen voordien briefje in zijn bus achter gelaten heeft. Daar mailt hij me nimmer terug op en zie dan wel via een site waar ik zending kan volgen dat hij ineens wel brief gaan ophalen is in postkantoor. Maar dan doet hij ambetant door mijn mails van overleg niet te bezorgen aan zijn advocaat en dan zegt zijn advocaat dat er geen overleg gepleegd is. Dan kan ik nogmaals al mijn mails van bewijzen opzoeken en naar mijn advocaat door sturen en deze bezorgd de mails dan aan zijn advocaat.

We moesten van de rechtbank uit ook psychologische hulp aanreiken aan de kinderen i.v.m. het familiaal geweld dat ze meegemaakt hebben.
We zijn met de kinderen hiervoor bij psycholoog geweest en deze stelde voor om naar een bemiddelaar te gaan maar de papa wilt dit niet. Hij heeft zijn kinderen enkel een wknd om de 14 dagen en in onderling akkoord mogen ze meer naar hem.
Hij stond niet open om wknds te wisselen in functie van de kinderen zodat deze mee op kamp konden want ze mogen van hem niet mee op kamp omdat dat in zijn weekend valt. Hij heeft dit duidelijk gezegd tegen psycholoog dat hij niet wisselt in functie van de kinderen maar het centrum maakt geen verslag voor de rechtbank.

Papa was boos dat ik begin dit jaar niet toestond dat kinderen met zijn gezin en grootouders naar Turkije gingen voor 10 dagen. Rechter had eind december in ons vonnis gezet dat papa ook in de vakanties enkel 1 wknd om de 14 dagen de kinderen had aangezien de stiefmama nog 6 maanden naar psychiatrie moest en er op korte termijn geen verbetering zou zijn in zijn toestand en hij eerst zijn eigen een tijd moest bewijzen.
Doordat ik mij aan het vonnis houdt en de kinderen niet mee mogen op reis met hem van de rechtbank en mij na turbulente jaren en er eerst een stabiele lange tijd moet gegarandeerd zijn pakt hij door zijn persoonlijkheidsstoornis revanche door dit te gebruiken tegen mij en de kinderen niet mee op kamp te laten gaan.

Hij heeft een psychiatrisch onderzoek moeten ondergaan maar we krijgen hier geen uitslag van. Hoe kan ik mijn kinderen dan laten begeleiden en op hun hoede laten zijn voor de papa zijn persoonlijkheidsstoornis? Hoe kan ik mijn kinderen hiervoor verweren en sterk maken.

Zelf heb ik een vermoeden van narcist, dit is heel moeilijk te zien voor de buitenwereld maar na alles wat ik heb meegemaakt en nu nog door zijn gedrag.

Waarom wordt er niet meer aandacht aan besteed voor de kinderen? Na jaren van intra familiaal geweld zouden enkele therapies terug groen licht geven.

Hebben ook een maatschappelijk onderzoek gehad maar een evaluatie wordt er nimmer gedaan.

Men verschiet in de wereld dat er probleem jongeren zijn maar een slecht opvoeding wordt beloond.

wilfried
Site Admin
Contacteer:

Bericht door wilfried » 14 jul 2019 07:22

Spijtig dat de papa geen dialoog wilt... Dat zou zoveel kunnen oplossen...
Wilfried Mestdagh

yacha

Bericht door yacha » 17 jul 2019 20:23

ivm bijzondere kosten, de papa heeft maar een deel betaald want hij zegt dat er bij de rest geen overleg was of geen duidelijke bewijzen.
Terwijl ik hem wel gemaild heb voor overleg maar hij heeft er nooit op gereageerd dus veronderstel ik, geen reactie is akkoord. En ik heb duidelijke bewijzen aan hem opgestuurd en nadien mijn advocaat ook nogmaals naar zijn advocaat maar zijn advocaat reageert gewoon niet.

Mijn advocaat vraagt nu of ze dossier via gerechtdeurwaarder moet opstarten.
Maar wat houdt dit in en welke stappen en kosten zijn hieraan verbonden? We moeten 3 keer per jaar een afrekening doen en dit is de 1ste keer, wat als hij telkens maar 1/4 van het bedrag gaat betalen?
Moet ik dan telkens een deurwaarder gaan betalen om deze kosten terug te vorderen?

Ons vonnis is niet betekend.

Help?????

wilfried
Site Admin
Contacteer:

Bericht door wilfried » 17 jul 2019 21:18

Ik vermoed dat het vonnis betekend moet zijn. Mogelijk kan je rechtsbijstand krijgen? Afhankelijk van wat je inkomen is. Dat kan je vragen aan je advocaat.

De nieuwe wetgeving voorziet dat je rechtstreeks een deurwaarder kan sturen. die moet je wel betalen maar uiteindelijk krijg je dat geld terug. Voor achterstallige alimentatie (ook voor bijzondere kosten) kan er loonbeslag gelegd worden. Maar je moet het wel goed aan je advocaat vragen of er geen addertjes onder het gras zitten. Ik ben bemiddelaar en geen jurist of advocaat.
Wilfried Mestdagh

Plaats reactie