onderhoudsgeld

Voor alle geschillen die voortvloeien uit een scheiding, echtscheiding, erfenis, generatieconflict, relatieproblemen, contactherstel, kinderen, ouderschapsovereenkomst, alimentatie.
Plaats reactie
suzy

onderhoudsgeld

Bericht door suzy » 05 jan 2018 09:48

Beste,

Mijn man en ik gaan scheiden.
Omdat we voor een co-ouderschap gaan, meent hij geen onderhoudsgeld voor de kinderen te moeten betalen. Zijn inkomen ligt wel een pak hoger dan dat van mij. Klopt het dat hij dan niets moet betalen? Wat zijn hierin mijn rechten en plichten?

Mvg

wilfried
Site Admin
Contacteer:

Re: onderhoudsgeld

Bericht door wilfried » 05 jan 2018 16:57

Dag Suzy,

Er zijn 2 soorten kosten, dat is de kosten die eigen zijn aan het verblijf van de kinderen zoals eten, drinken, ... (VGK - verbijfsgebonden kosten) en de kosten die niets met het verblijf te maken hebben zoals kleding, school, ... (NVGK - niet-verblijfsgebonden). Ik vermoed dat jij wil zeggen: "onderhoudsgeld voor de VGK".

Als je verblijfsco-ouderschap doet dan heeft iedere ouder evenveel VGK en kan je stellen dat die kosten elkaar opheffen. Maar strikt juridisch: de wetgever stelt dat ouders voor de kosten van hun kinderen moeten instaan in verhouding van hun inkomsten. Dus strikt juridisch moet hij meer betalen dan jij. Anderzijds is het in bemiddeling vrij overeen te komen hoe de kosten verdeeld worden.

Maar er zijn veel meer factoren waar je rekening mee moet houden: waar gaat de kinderbijslag naartoe, wie heeft de kinderen fiscaal ten laste, wat gebeurt er met het fiscaal voordeel dat beide ouders hebben (kinderen ten laste versus aftrekbare onderhoudsbijdrage).

Eigenlijk moeten al die zaken eerst op een rijtje gezet worden want er komt veel meer bij kijken dan alleen maar onderhoudsbijdrage.

Vriendelijke groeten, Wilfried
Wilfried Mestdagh
Erkend familiaal bemiddelaar, psychologisch consulent

Churchilllaan 322, 2900 Schoten
http://familialebemiddeling.net

Plaats reactie